۲۷ تیر ۱۳۸۴، ۱۷:۰۱

اعلمي در واكنش به نقد اظهارات وي توسط قائم مقام جامعه اسلامي دانشجويان:

در مورد بابك خرمدين با افراط و تفريط برخورد مي شود / با مطالعه سخن گفته ام

در مورد بابك خرمدين با افراط و تفريط برخورد مي شود / با مطالعه سخن گفته ام

اكبر اعلمي در واكنش به اظهارات اخير برخي منتقدان به سخنان وي در باره بابك خرمدين گفت : منتقدين بابك خرمدين را به مطالعه بيشتر دعوت مي كنم .

در پي انتشار سخنان اعلمي نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي  در خصوص "بابك خرمدين" در خبرگزاري"مهر"، كه با واكنش هايي از جمله مصاحبه سلطاني قائم مقام جامعه اسلامي دانشجويان روبرو شد،  اعلمي درگفت و گو با خبرنگار سياسي "مهر" به اين انتقادات پاسخ گفت.

وي اظهارداشت : نقد آقاي سلطاني نسبت به خود را در مورد بابك خرمدين مطالعه كردم و انتقاد ايشان را به فال نيك مي گيرم . از بذل توجه او به سخنانم تشكر مي كنم و اميدوارم اين مباحثه و مصاحبه هاي طرفين در خبرگزاري "مهر" فتح بابي شود تا پژوهشگران تاريخ ايران با اظهار نظرهاي كارشناسانه خود ، اسباب شناخت هرچه بيشتر بنده و اين دوست عزيز را نسبت به شخصيت بابك خرمدين فراهم سازند .

 اعلمي اضافه كرد : به نظر مي رسد اين دوست جوان و شاگرد اول كنكور مصاحبه بنده را به دقت مطالعه نكرده و از انگيزه اصلي اين جانب از مصاحبه مذكور غفلت ورزيده است .

وي در ادامه تاكيد كرد : اگر اساسا ايشان مصاحبه بنده را ناديده گرفته و برپايه برخي فتاواي صادره و يا تعريف و تحليل عميق سلطاني (!)  در بيان شخصيت بابك ، نسبت به اين قهرمان ملي داوري نماييم، اولين نتيجه آن است كه بزرگداشت بابك توسط گروهي از هموطنان آذربايجاني را به منزله پاسداشت اباحه گري و اعتقادات شعوبي دانسته ايم .(!)

عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس در ادامه اظهار داشت : واقعيت اين است كه گاهي وجود تعصبات خشك ديني مانع از مطالعه عميق تاريخ و تاريخ نگاري و قضاوت در مورد شخصيتهاي تاريخي مي شود .

اعلمي گفت: ما مشخصا اين پديده را در قبل و بعد از انقلاب تجربه و لمس كرده ايم . در مورد بابك خرمدين نيز متاسفانه به نظر مي رسد افراط و تفريط هايي آلوده به حب و بغض و تعصبات كور ديني مانع از واكاوي تاريخ و شخصيت اين سردار ايراني و آذربايجان شده است به همين دليل بابك از جمله شخصيتهايي تاريخي است كه هنوز شخصيت واقعي و كيش و مرام و آئين و انگيزه اصلي او از قيام برابر خلفاي بني عباس در پرده اوهام و ابهام باقي مانده است .

نماينده مردم تبريز شخصيت مبهم بابك را اين چنين عنوان كرد : برخي او را در ملحد ، كافر ، وابسته به فرقه خرمدين و اشتراكي مذهب مي دانند و بعضي ديگر مي گويند او مسلمان بوده و از همين رو نام  حسن را براي خود برگزيده بود .

وي در زمينه نقد رتبه يك كنكور كارشناسي ارشد رشته تاريخ از سخنان وي گفت : اين دوست جوان ما خواهند پذيرفت كه تاريخ نگاري در مقابل ديدگان حكومت هاي استبدادي را نبايد وحي منزل تلقي كرد از اين رو چه بسا با دخالت دستگاههاي تبليغاتي خلفاي عباسي (مامون و معتصم) و به منظور توجيه قتل اين سردار ايراني و مخدوش و منحرف كردن انگيزه قيام اين سردار ايراني عمدا تلاش شده تا از وي چهره اي منفي و ضد دين معرفي گردد. كه اگر يك درصد هم اين تعبير را مقرون به صواب بدانيم ، جا دارد از هرگونه پيش داوري پرهيز نموده و فعلا به سياق اينجانب در مورد اين قهرمان ملي اظهار نظر و قضاوت نمائيم .

اكبر اعلمي در ادامه با اشاره به قهرمانان ملي ايران مي گويد : بزرگداشت قهرمانان ملي نظير ستارخان ، باقرخان ، ثقه الاسلام ، كلنل پسيان و ميرزا كوچك خان كه جملگي از مفاخر و مشاهير ايراني هستند مانع از اين نمي شود كه با عينك تعصبات ديني و جزم انديشي مطلق از ذكر نام ساير قهرمانان و شخصيت هاي تاريخي و كشف حقايق تاريخي در مورد آنان كه متاسفانه بعضا به دليل دغدغه هاي ديني در پشت غبارهاي تعصبات كور مذهبي ناشناخته باقي مانده اند خودداري نمائيم .

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اضافه كرد : جهت اطلاع اين دوست جوان اعلام مي كنم كه شناخت و جمع بندي بنده نسبت به شخصيت بابك خرمدين حاصل مطالعه كتابهاي تاريخ طبري ، مروج الذهب مسعودي ، سفرنامه ابن حوقل ترجمه مشعار ؛ دولتهاي عباسي ، بابك خرمدين دلاور آذربايجان نوشته سعيد نفيسي ، لغت نامه دهخدا ذيل واژه بابك ، تاريخ و شناخت اديان دكتر شريعتي ، اخبار الطول دينوري ترجمه دكتر مهدوي ، الفرق بين الفرق و بابك سردار ايران اثر طالب زاده، بوده است و چنانچه اين منتقد عزيز آثار ديگري را سراغ دارند مزيد امتنان خواهد بود به نحوي به اينجانب معرفي نمايند .

اعلمي در پايان خاطر نشان كرد : تاكيد مي كنم مطالعات بنده تاكنون اينجانب را مجاب ساخته كه اولا وجه غالب و منش بابك نظير آزادگي عدالت خواهي ، مساوات طلبي ، بيگانه ستيزي ، شجاعت ، برخورداري از روحيه سلحشوري و جوانمردي وي منطبق بر اوصاف و خصوصياتي است كه خاستگاه اسلام راستين است كه قيام او عليه ظلم و بي عدالتي خلفاي عباسي بوده نه دين اسلام  ثانيا : معتقدم كه قيام عليه ظلم و استبداد ، تجاوز ، غارت اموال مردم ، برده داري ، خدعه و نيرنگ ، جلوگيري از استفاده ابزاري از دين و سلطه گري بني عباس بوده است ،نه اسلامي كه محمد (ص) و علي (ع) مروج آن بوده اند .

کد خبر 207785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha